vrijdag 20 november 2015

Gouda uitgeroepen tot Beste Binnenstad

Gouda is door het Platform Binnenstadsmanagement en haar partners uitgeroepen tot Beste Binnenstad 2015-2017 in de categorie middelgrote steden. De jury heeft deze titel op woensdag 18 november 2015 aan Gouda toegekend. De titel heeft een positieve uitstraling op de stad en sluit goed aan op de Stadsmarketing van Gouda, waarin de focus op de binnenstad ligt.
Goede samenwerking
De jury prijst de inzet van Gouda om nieuwe ondernemers aan te trekken. Hiervoor heeft de gemeente een innovatief online magazine (www.gouda-magazine.nl) ontwikkeld waarin lokale ondernemers Gouda aanprijzen. Door het organiseren van verschillende kleine maar ook grote evenementen verspreidt Gouda het DNA van de stad op een goede manier. Daarnaast prijst de jury de stad voor de integrale visie op cultuur. In de afgelopen twee jaar zijn de Chocoladefabriek, Garenspinnerij en de Lichtfabriek ontwikkeld als nieuwe hotspots in de stad. Ook op andere binnenstedelijke thema’s heeft Gouda een positieve ontwikkeling meegemaakt binnen een periode van twee tot drie jaar. Denk aan de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen en de aanpak van leegstand in de aanloopstraten met als resultaat een teruggang van 15 naar 6%. Een goede samenwerking met alle relevante partijen in de binnenstad is de basis van het succes.

Centrummanager Ronald van Rossum is heel blij met de titel: “Gouda heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om ervoor te zorgen dat onze prachtige historische stad zowel voor haar bewoners, als voor bezoekers en ondernemers aantrekkelijk is en blijft. Daarbij komt van alles kijken, variërend van evenementenbeleid tot veiligheid en samenwerking met ondernemers tot het betrekken van Gouwenaars. Dit is wat we zijn: een stad waar samenwerking maakt dat dingen tot stand komen. De erkenning van de jury maakt mij heel trots.”

Daphne Bergman, wethouder Stadsmarketing en Binnenstad: “Gouda is een zogenaamde “Holland Classic” stad met als unique selling point Kaas. Maar Gouda is voor veel mensen nog een verborgen juweeltje. Door het winnen van de titel “Beste Binnenstad 2015-2017” hopen we dat nog meer bezoekers Gouda weten te vinden en zelf ontdekken wat de stad aan beleving en ontspanning te bieden heeft. Onze investeringen in relaties met ondernemers en Gouwenaars zijn in het juryrapport op waarde geschat. Daar ben ik heel blij om. Met elkaar spannen we ons in om Gouda goed op de kaart te zetten. Dit is een stevige bevestiging dat we op de goede weg zijn”.

Ondertekening RetailDeal: verdere versterking van de binnenstad
Gouda werkt al ruim vier jaar samen met alle relevante stakeholders in de binnenstad met het doel om het functioneren van de binnenstad te versterken. Gouda heeft vandaag ook een RetailDeal met het ministerie van Economische Zaken getekend in het kader van de nationale Retailagenda. Door het tekenen van de RetailDeal committeert Gouda zich aan het opstellen van een winkelvisie voor de stad. Door deze ondertekening kan Gouda verder werken aan het toekomstbestendig maken van de binnenstad door goede ruimtelijke ordening en regelgeving. Gouda kan hiervoor een beroep doen op ondersteuning door het landelijke Retailteam. Ook worden in het kader van de nationale Retailagenda partijen bijeengebracht om het winkelgebied te versterken en de mogelijkheden op digitaal gebied te verkennen binnen het platform “De nieuwe Winkelstraat”. Gouda doet hier al aan mee. Hiermee laat Gouda zien dat ze beseft dat waarmaken van het predikaat “Beste Binnenstad” voortdurende aandacht en inzet vergt.

Tweejaarlijks
Het Platform Binnenstadsmanagement organiseert de verkiezing “Beste Binnenstad” tweejaarlijks. Door deze prijs in de wacht te slepen heeft Gouda nog meer dé kans om te laten zien wat een aantrekkelijke stad Gouda is voor Gouwenaars en bezoekers uit de regio en ondernemers.

Promotie
Dat “Beste Binnenstad”-Gouda een bezoekje meer dan waard is om te winkelen of voor een leuk dagje uit wordt binnenkort grootscheeps onder de aandacht gebracht van consumenten in de regio met de wintercampagne. Zo komen er onder andere reclameblokken op de regionale televisie, posters op driehoeksborden in de regio en banieren in de binnenstad.

Persbericht gemeente Gouda

Geen opmerkingen: